Wiktoria
Zawistowska - Tyliba
Wiktoria Zawistowska – mezzosopran
Doktor sztuki w dziedzinie sztuki w dyscyplinie artystycznej sztuki
muzyczne. Ukończyła studia doktoranckie w Akademii Muzycznej im. Karola
Szymanowskiego w Katowicach w 2021 roku obroną pracy doktorskiej
zatytułowanej: Relacje komparatystyczne w pieśni
z zakresu literatury i muzyki. Badania interdyscyplinarne i analityczne na
przykładzie dwóch cykli utworów współczesnych kompozytorek polskich: Marty
Ptaszyńskiej i Anny Sowy .
W roku 2016 oraz 2013 uczestniczyła odpowiednio w V i
III edycji Międzywydziałowego Studium Pieśni przy katedrze kameralistyki
fortepianowej Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie
prowadzonego przez prof. Katarzynę Jankowską, dr Beatę Szebesczyk oraz prof.
Robertę Cieślę. Ukończyła w 2012 wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie
na wydziale wokalno – aktorskim w klasie śpiewu dr hab. Marii Seremet.
Występowała w wielu festiwalach, projektach oraz kursach w kraju i za
granicą (m. in. Włochy, Szwecja, Niemcy, Austria, Francja, Islandia). W roku
2013 ukończyła również studia licencjackie na wydziale humanistycznym,
kierunek kulturoznawstwo – specjalność nowe media i komunikacja
międzykulturowa, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.
Koncertowała pod batutą m.in. Gabriela Chmury,
Krzysztofa Pendereckiego, Alessandro de Marchi, Łukasza Borowicza,
Stanisława Krawczyńskiego, Stanisława Gałońskiego, Pawła Przytockiego.
Zdobyła wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Żdarze nad Sazawą
w Republice Czeskiej(2013), II nagrodę w konkursie wokalnym im. Krystyny
Jamróz w Kielcach oraz wyróżnienie w IX Ogólnopolskim Konkursie wokalnym im.
Franciszki Platówny we Wrocławiu, wyróżnienie i nagrodę specjalną Dyrektora
Filharmonii warmińsko – mazurskiej w Olsztynie (2014) oraz wyróżnienia II
Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku (2015) oraz Złote Głosy
(2015).W roku 2013 była aktywną studentką Akademii Operowej przy Teatrze
Wielkim – Opera Narodowa, projekt ENOA w Warszawie. Uczestniczka kursów
wokalnych Maestry Teresy Żylis - Gary, prof. Izabelli Kłosińskiej, prof.
Anity Garanča, prof. Dimitry’a Vdowina, prof. Evy Blahovej, prof. Antona
Scharingena, prof. Charlotty Lehman, prof. Richarda Harella, prof. Mai
Nosowskiej oraz prof. Ryszarda Karczykowskiego, prof. Zdzisława Madeja.
Dokonała nagrania Opera omnia Mikołaja Zieleńskiego z zespołem
Collegium Zieleński, za które zespół otrzymał Fryderyka 2012 w kategorii
muzyka dawna. Koncertowała wraz z zespołem w Bazylice św. Marka w Wenecji. W
repertuarze operowym ma przygotowane partie: Cherubina z Wesela Figara,
Dorabelli z Cosi fan tutte W. A. Mozarta, partię Sesto z Juliusza
Cezara w Egipcie J. F. Haendla, Stefana z Romeo i Julii, Siebla z
Fausta Ch. Gounoda, Jadwigi ze Strasznego Dworu S. Moniuszki
oraz Mädchenblumen z opery Parsifal R. Wagnera. W grudniu 2014
rozpoczęła współpracę z Operą Kameralną w Krakowie, którą kontynuuje do dnia
dzisiejszego i występuje w operze Bastien und Basteinne W. A. Mozarta
jako Bastienne, w spektaklu La festa di Carnavale jako muza
apollińska, w widowisku muzycznym Mała Syrenka na motywach baśni
Christiana Andersena oraz baletu-opery Syrena Witolda Maliszewskiego.
Poza tym wykonuje również partie oratoryjne w takich przedstawieniach jak
Ich gehe und suche oraz Pieśń o blasku wody, które w całości
poświęcone są muzyce Jana Sebastiana Bacha. W 2017 wystąpiła jako solistka
w wykonaniu Małej Mszy - Petite messe sollennele G. Rossiniego w
Niemczech (Baden).
W 2018 dokonała prawykonania dramatu muzycznego Stanisława Rzepieli
Demeter w Filharmonii Krakowskiej w partii Persefony, brała udział w
Festiwalu Wawel o Zmierzchu , inaugurowała sezon 2018/2019 w
Filharmonii Śląskiej Glorią Vivaldiego oraz wystąpiła na festiwalu
polsko - francuskim z towarzyszeniem fortepianu i francuskiego Brass – Bandu
w Douai we Francji. Prowadzi klasę śpiewu solowego w Państwowej Szkole
Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie.
W minionym sezonie 2020/2021 miała przyjemność
występować z zespołami Il giardino d’amore pod kierownictwem Stefana
Plewniaka oraz z Zespołem Instrumentów Dawnych z Białegostoku wykonując
m.in. Stabat Mater G. Pergolesiego oraz fragmenty Mesjasza G.F.
Haendla.
|